Αρχική Ύπνος Ύπνος και ψυχική υγεία

Ύπνος και ψυχική υγεία

66
Ύπνος και ψυχική υγεία

Ύπνος και ψυχική υγεία είναι στενά συνδεδεμένα. Η έλλειψη ύπνου επηρεάζει σημαντικά τόσο την ψυχολογική κατάσταση, όσο και την ψυχική σας υγεία γενικότερα.

Και όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας είναι πιο πιθανό να υποφέρουν από αϋπνία ή και από άλλες διαταραχές ύπνου.

Οι Αμερικανοί θεωρείται ότι είναι πρώτοι στη λίστα με εκείνους που υποφέρουν από έλλειψη ύπνου, αλλά εκείνοι με ψυχικές διαταραχές είναι ακόμη πιο πιθανό να χασμουρηθούν ή να έχουν πεσμένη διάθεση κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Τα προβλήματα χρόνιου ύπνου επηρεάζουν το 50% έως 80% των ασθενών, σε σύγκριση με το 10% έως 18% των ενηλίκων στον γενικό πληθυσμό των ΗΠΑ. Τα προβλήματα ύπνου είναι ιδιαίτερα συχνά σε ασθενείς με άγχος, κατάθλιψη, διπολική διαταραχή και διαταραχή έλλειψης προσοχής (ADHD).

Παραδοσιακά, οι κλινικοί γιατροί που θεραπεύουν ασθενείς με ψυχικές διαταραχές, έχουν παρατηρήσει αϋπνία και άλλες διαταραχές ύπνου μεταξύ των συμπτωμάτων.

Ωστόσο, οι μελέτες τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά υποδηλώνουν ότι τα προβλήματα ύπνου ενδέχεται να αυξήσουν τον κίνδυνο και ακόμη και να συμβάλουν άμεσα στην ανάπτυξη ορισμένων ψυχικών διαταραχών.

Η έρευνα αυτή έχει κλινική εφαρμογή, επειδή η θεραπεία μιας διαταραχής του ύπνου μπορεί επίσης να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων ενός συνυπάρχοντος προβλήματος ψυχικής υγείας.

Μελέτες υποδηλώνουν ότι ένας καλός και ποιοτικός κατά τη διάρκεια της νύχτας ύπνος, συμβάλλει στην ανάπτυξη τόσο της ψυχικής όσο και της συναισθηματικής ανθεκτικότητας, ενώ η χρόνια έλλειψη ύπνου μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ψυχική και συναισθηματική σταθερότητα των ατόμων.

Συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι:


• Τα προβλήματα ύπνου είναι πιο πιθανό να επηρεάσουν περισσότερο ασθενείς με ψυχικές διαταραχές από ότι άτομα του γενικού πληθυσμού.
• Τα προβλήματα ύπνου ενδέχεται να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης συγκεκριμένων ψυχικών ασθενειών, καθώς και να προκύψουν από τέτοιες διαταραχές.
• Η αντιμετώπιση των διαταραχών ύπνου μπορεί να συμβάλλει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του προβλήματος της ψυχικής υγείας.
Ψυχολογικές επιδράσεις από την έλλειψη ύπνου

Υπάρχουν περισσότεροι από 70 τύποι διαταραχών ύπνου. Τα πιο συνηθισμένα προβλήματα είναι η αϋπνία (δυσκολία στην πτώση ή η παραμονή στον ύπνο), η Αποφρακτική Άπνοια Ύπνου (διαταραγμένη αναπνοή που προκαλεί πολλαπλές αφυπνίσεις), και ναρκοληψία (αδικαιολόγητη υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας).

Ο τύπος διαταραχής του ύπνου, ποικίλλει ανάλογα με την ψυχιατρική διάγνωση.

Αλλά η αλληλεπικάλυψη μεταξύ των διαταραχών του ύπνου και των διαφόρων ψυχιατρικών προβλημάτων είναι τόσο μεγάλη που οι ερευνητές υποψιάζονται από καιρό ότι και οι δύο τύποι προβλημάτων έχουν κοινές βιολογικές ρίζες.

Κατάθλιψη

Μελέτες που χρησιμοποιούν διαφορετικές μεθόδους και πληθυσμούς εκτιμούν ότι το 65% έως 90% των ενήλικων ασθενών με κατάθλιψη και περίπου το 90% των παιδιών με αυτή τη διαταραχή αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα ύπνου. Οι περισσότεροι ασθενείς με κατάθλιψη έχουν αϋπνία, αλλά περίπου ένας στους πέντε πάσχει από Αποφρακτική Άπνοια Ύπνου.
Η αϋπνία και άλλα προβλήματα ύπνου επηρεάζουν τα αποτελέσματα για τους ασθενείς με κατάθλιψη. Μελέτες αναφέρουν ότι οι ασθενείς με κατάθλιψη που εξακολουθούν να εμφανίζουν αϋπνία είναι λιγότερο πιθανό να ανταποκριθούν στη θεραπεία από όσους δεν έχουν προβλήματα ύπνου.


Αγχώδεις διαταραχές

Τα προβλήματα ύπνου επηρεάζουν περισσότερο από το 50% των ενήλικων ασθενών με γενικευμένη διαταραχή άγχους, είναι συχνές σε άτομα με διαταραχή μετατραυματικού στρες και μπορούν να εμφανιστούν σε διαταραχή πανικού, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή και φοβίες. Είναι επίσης κοινά σε παιδιά και εφήβους. Μια εργαστηριακή μελέτη ύπνου διαπίστωσε ότι οι νέοι με διαταραχή άγχους χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο για να αποκοιμηθούν και κοιμούνται λιγότερο βαθιά, σε σύγκριση με μια ομάδα ελέγχου που αποτελούνταν από υγιή παιδιά.


Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής στον ύπνο και την ψυχική υγεία

Σε ορισμένες απόψεις, η θεραπεία που συνιστάται για το πιο συνηθισμένο πρόβλημα ύπνου, αϋπνία, είναι η ίδια για όλους τους ασθενείς, ανεξάρτητα από το αν πάσχουν ή όχι από ψυχικές διαταραχές. Ένας συνδυασμός αλλαγών στον τρόπο ζωής, στην συμπεριφορά, ψυχοθεραπεία και φάρμακα, εάν είναι απαραίτητο.

Αλλαγή στον τρόπο ζωής

Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ότι η καφεΐνη είναι σημαντικός παράγοντας της αϋπνίας, ωστόσο το αλκοόλ και η νικοτίνη ευθύνονται επίσης. Το αλκοόλ αποδυναμώνει το νευρικό σύστημα, το οποίο βοηθά μερικούς ανθρώπους να κοιμηθούν, αλλά τα αποτελέσματα φεύγουν σε λίγες ώρες και οι άνθρωποι ξυπνούν. Η νικοτίνη είναι ένα διεγερτικό, το οποίο επιταχύνει τον καρδιακό ρυθμό και τη σκέψη. Συνίσταται αποφυγή κατανάλωσης αυτών των ουσιών, πόσο μάλλον πριν από τον ύπνο!

5 λόγοι να επιλέγεις τον ύπνο ξανά και ξανά!

Σωματική δραστηριότητα

Η τακτική αερόβια δραστηριότητα βοηθά τους ανθρώπους να κοιμηθούν ταχύτερα, αλλά και να περάσουν περισσότερο χρόνο στον βαθύ ύπνο και να ξυπνούν λιγότερο συχνά κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Προηγούμενο άρθροΈκθεση σε τεχνητό φως κατά το νυχτερινό ύπνο και αύξηση του βάρους στις γυναίκες
Επόμενο άρθροΑϋπνία: 6 λάθη που κάνετε και δεν μπορείτε να κοιμηθείτε