Αρχική Ύπνος Πώς επηρεάζει η σελήνη τον ύπνο μας;

Πώς επηρεάζει η σελήνη τον ύπνο μας;

31

Εδώ και χιλιετίες υπάρχουν αρκετές δοξασίες σχετικά με τη δύναμη του φεγγαριού και πώς αυτό επηρεάζει τη ζωή μας. Ο Ρωμαίος διανοούμενος, Πλίνιος ο Πρεσβύτερος, ισχυριζόταν πως το φεγγάρι «διεισδύει σε όλα τα πράγματα», προκαλώντας το φαινόμενο της παλίρροιας, επηρεάζοντας τη θαλάσσια ζωή, τα φυτά, αλλά και την ανθρώπινη δραστηριότητα, υγεία και συμπεριφορά.  

Αμέτρητοι θρύλοι υπάρχουν σχετικά με την επιρροή που έχει το φεγγάρι στη νυχτερινή συμπεριφορά που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος, τις διαταραχές στον ύπνο του και στις αϋπνίες. Οι μύθοι σίγουρα έχουν και ένα ίχνος αλήθειας, αλλά έρχεται και η σύγχρονη ερευνητική μέθοδος να ρίξει φως στη σχέση που έχουν οι διάφορες φάσεις της σελήνης (πανσέληνος, νέα σελήνη κτλ.)  στον ύπνο μας.

Μπορεί να επηρεάσει η σελήνη τον ύπνο μας;

Μελέτες έχουν δείξει πως οι φάσεις της σελήνης επηρεάζουν αρκετά τα ζώα και τα φυτά, τη  νυχτερινή τους δραστηριότητα και τους ρυθμούς αναπαραγωγής τους. Όσον αφορά σε έρευνες σχετικές με το ενδεχόμενο να επηρεαστούν οι άνθρωποι από τις φάσεις του φεγγαριού, οι μελέτες είναι αρκετά περιορισμένες.

Ωστόσο, στοιχεία έχουν δείξει πως οι σεληνιακοί κύκλοι μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τον ύπνο, με τη φάση της πανσελήνου να προκαλεί τη μεγαλύτερη αναστάτωση. Έρευνες έδειξαν πως η πανσέληνος συσχετίστηκε με τον κακό ύπνο, όταν συμμετέχοντες σε μελέτες χρειάστηκαν πέντε λεπτά περισσότερο για να κοιμηθούν, κοιμήθηκαν είκοσι λεπτά λιγότερο, χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο για να φτάσουν στον ύπνο REM, παρουσίασαν μείωση κατά 30% στον βαθύ ύπνο και ανέφεραν αρκετά μειωμένη ποιότητα ύπνου με αρκετά ξυπνήματα μέσα στη νύχτα. Επίσης, σε μελέτες που έγιναν σε διάφορα σημεία στον κόσμο, όλες οι ομάδες που συμμετείχαν στις έρευνες κοιμήθηκαν αργότερα και για λιγότερο χρόνο την εβδομάδα πριν από την πανσέληνο.

Γιατί η σελήνη επηρεάζει τον ύπνο;

Το σεληνόφως

Πολλοί πιστεύουν πως η πανσέληνος προκαλεί διαταραχή στον ύπνο λόγω της ποσότητας του ηλιακού φωτός που αντανακλάται πίσω στη Γη μέσα από το φεγγάρι. Το βιολογικό ρολόϊ του ανθρώπου εξαρτάται από την αύξηση και την πτώση των ορμονών, που έρχεται σαν απάντηση στο πώς εκλαμβάνουμε το φως. Επομένως, τα επίπεδα του φωτός έχουν σημαντική επίδραση στην ποιότητα του ύπνου μας. Ο προβληματισμός των επιστημόνων σχετίζεται όμως με την ένταση της φωτεινότητας του φεγγαριού, η οποία είναι μόλις το 7% της έντασης του ηλιακού φωτός, μια σχετικά χαμηλή ένταση, αν λάβουμε υπόψιν πως οι άνθρωποι συχνά εκτίθενται σε τεχνητό φως, το οποίο έχει υψηλότερη ένταση.

Ηλεκτρομαγνητισμός

Ένας άλλος λόγος που κερδίζει ολοένα και έδαφος είναι η ικανότητα του φεγγαριού να προκαλεί ηλεκτρομαγνητικές διακυμάνσεις στη Γη με το αρνητικό μαγνητικό φορτίο που δημιουργείται κατά τη φάση της πανσελήνου, καθώς το φεγγάρι περιστρέφεται γύρω από τη Γη κάθε μήνα.

Έρευνες έχουν δείξει πως οι άνθρωποι είναι ευαίσθητοι σε χαμηλού επιπέδου μαγνητικά πεδία, όπως συμβαίνει και με τις γεωμαγνητικές καταιγίδες και τα aurora borealis / australis, τα οποία έχουν συνδεθεί με μία σειρά επιπτώσεων στην υγεία, όπως πονοκεφάλους, αλλαγές στην αρτηριακή πίεση και τη ροή του αίματος, μεταβλητότητα καρδιακού ρυθμού, ακόμη και καρδιακή προσβολή.

Βαρύτητα

Η ιδέα πως η βαρυτική έλξη της σελήνης επηρεάζει την υγεία του ανθρώπου βασίζεται στο γεγονός ότι το ανθρώπινο σώμα αποτελείται κυρίως από νερό και η σεληνιακή βαρύτητα έχει επίδραση στις παλίρροιες των θαλασσών. Οι μελετητές εκτιμούν όμως πως τυχόν αλλαγές στον ύπνο είναι απίθανο να προκαλούνται μόνο λόγω της βαρυτικής έλξης της σελήνης, γιατί είναι εξαιρετικά μικρή η επίδρασή της στον οργανισμό μας.

Αν και υπάρχουν αρκετές έρευνες που δείχνουν με κάποια στοιχεία πως ίσως το φεγγάρι επηρεάζει τον ύπνο μας, υπάρχουν ακόμα πολλά που δεν έχουμε κατανοήσει. Μέχρι να αποδειχθούν επιστημονικά, ευτυχώς, υπάρχουν πολλές στρατηγικές που μπορούμε να ακολουθήσουμε ώστε να έχουμε έναν ποιοτικό ύπνο, ανεξάρτητα αν μας επηρεάζει η σελήνη ή όχι. Ας δούμε μερικές από αυτές. Βεβαιωθείτε ότι το υπνοδωμάτιό σας είναι σκοτεινό και ήσυχο, περιορίστε την καφεΐνη, αποφύγετε το μπλε φως και τηρήστε το πρόγραμμα ύπνου σας για να κοιμάστε ήρεμα.

Πηγή:

https://www.sleepfoundation.org/

Προηγούμενο άρθροΥπνάκος: Τι χρειάζεται να γνωρίζετε για κάθε ηλικία;
Επόμενο άρθροΓαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση και Αϋπνία