Αρχική Σακχαρώδης Διαβήτης & Ύπνος Σακχαρώδης διαβήτης: πώς επηρεάζεται από τον ύπνο;

Σακχαρώδης διαβήτης: πώς επηρεάζεται από τον ύπνο;

0
Σακχαρώδης διαβήτης: πώς επηρεάζεται από τον ύπνο;

Ο διαβήτης επηρεάζει περισσότερα από 50 εκατομμύρια άτομα στον κόσμο και αποτελεί την έβδομη κύρια αιτία θανάτου.

 Η πιο κοινή μορφή διαβήτη, ο διαβήτης τύπου 2, είναι μια χρόνια ασθένεια που αναπτύσσεται λόγω αντίστασης στην ινσουλίνη.

Η ινσουλίνη είναι μια ορμόνη που βοηθά στη μεταφορά της γλυκόζης από το αίμα στους μύες, το λίπος και το ήπαρ και σε άλλα κύτταρα, όπου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ενέργεια. Η αντίσταση στην ινσουλίνη εμφανίζεται όταν το σώμα δυσκολεύεται να παράγει ινσουλίνη ή όταν η ινσουλίνη αποτυγχάνει να μεταφέρει τη γλυκόζη σε αυτά τα κύτταρα. Αυτό οδηγεί σε συσσώρευση γλυκόζης στο αίμα, γνωστή και ως υψηλό σάκχαρο στο αίμα, το οποίο είναι το χαρακτηριστικό σύμπτωμα του διαβήτη. Εάν δεν αντιμετωπιστεί σωστά, αυτό μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για την καρδιά, τα νεφρά και άλλα όργανα.

Ο διαβήτης και ο ύπνος συνδέονται στενά και πολλά άτομα με διαβήτη τύπου 2 παρουσιάζουν κακή ποιότητα ύπνου ή αϋπνία. Τα καλά νέα είναι ότι η προσοχή στη διατροφή, την άσκηση και τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά στην ποιότητα του ύπνου και, με τη σειρά του, στη συνολική υγεία.

Πώς επηρεάζει ο διαβήτης τον ύπνο;

Το υψηλό σάκχαρο στο αίμα (υπεργλυκαιμία) και το χαμηλό σάκχαρο στο αίμα (υπογλυκαιμία) κατά τη διάρκεια της νύχτας μπορεί να οδηγήσει σε αϋπνία και κόπωση την επόμενη ημέρα. Όπως συμβαίνει με πολλές χρόνιες παθήσεις, τα συναισθήματα κατάθλιψης ή το άγχος σχετικά με την ίδια τη νόσο μπορεί επίσης να σας κρατούν ξύπνιους τη νύχτα.

Όταν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα είναι υψηλά, τα νεφρά υπερλειτουργούν, αναγκάζοντάς σας να ουρείτε συχνότερα. Κατά τη διάρκεια της νύχτας, αυτές οι συχνές επισκέψεις στην τουαλέτα οδηγούν σε διαταραχή του ύπνου. Το υψηλό σάκχαρο στο αίμα μπορεί επίσης να προκαλέσει πονοκεφάλους, αυξημένη δίψα και κούραση που μπορεί να παρεμποδίσει τον ύπνο.

Αντίθετα, η πολύωρη απουσία φαγητού ή η λήψη λανθασμένης ισορροπίας φαρμάκων για τον διαβήτη μπορεί επίσης να οδηγήσει σε χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα

 Μπορεί να βλέπετε εφιάλτες, να ιδρώνετε ή να αισθάνεστε εκνευρισμένοι ή μπερδεμένοι όταν ξυπνάτε.

Πώς επηρεάζει ο κακός ύπνος τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα;

Όπως ο διαβήτης μπορεί να προκαλέσει προβλήματα ύπνου, έτσι και τα προβλήματα ύπνου φαίνεται να παίζουν ρόλο στον διαβήτη. Ο κακός ύπνος ή ο λιγότερο αναζωογονητικός ύπνος αργών κυμάτων έχει συνδεθεί με υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα σε άτομα με διαβήτη και προδιαβήτη.

Ωστόσο, δεν είναι απολύτως σαφές αν το ένα προκαλεί το άλλο ή αν υπάρχουν περισσότερες μεταβλητές. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο περιορισμός του ύπνου μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα λόγω των επιδράσεών του στην ινσουλίνη, την κορτιζόλη και το οξειδωτικό στρες .

Το ένα τέταρτο των ατόμων με διαβήτη αναφέρουν ότι κοιμούνται λιγότερο από έξι ώρες ή περισσότερο από οκτώ ώρες τη νύχτα, γεγονός που τους θέτει σε υψηλότερο κίνδυνο να έχουν αυξημένο σάκχαρο στο αίμα

Εκτός από την αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα σε άτομα που έχουν ήδη διαβήτη, η στέρηση ύπνου αυξάνει επίσης τον κίνδυνο ανάπτυξης αντίστασης στην ινσουλίνη εξ αρχής. Αυτή η σύνδεση γίνεται εμφανής ήδη από την παιδική ηλικία.

Μελέτες έχουν επίσης διαπιστώσει ότι τα μεταγενέστερα ή ακανόνιστα ωράρια ύπνου συσχετίζονται με υψηλότερο σάκχαρο στο αίμα, ακόμη και σε μη διαβητικά άτομα. Ωστόσο, μπορεί να υπάρχουν και άλλες μεταβλητές που το εξηγούν αυτό, όπως το γεγονός ότι τα άτομα με ακανόνιστο πρόγραμμα ύπνου είναι πιο πιθανό να ακολουθούν ακανόνιστη διατροφή.

Η στέρηση ύπνου αυξάνει τα επίπεδα της γκρελίνης, της ορμόνης της πείνας, και μειώνει τα επίπεδα της λεπτίνης, της ορμόνης που μας κάνει να αισθανόμαστε χορτάτοι. Για να αντισταθμίσουν τα χαμηλότερα επίπεδα ενέργειας, οι άνθρωποι που κοιμούνται άσχημα μπορεί να είναι πιο πιθανό να αναζητήσουν ανακούφιση σε τροφές που αυξάνουν το σάκχαρο στο αίμα και τους θέτουν σε κίνδυνο παχυσαρκίας, η οποία αποτελεί παράγοντα κινδύνου για διαβήτη. 

Πηγή κειμένου: https://www.sleepfoundation.org/