Αρχική Παρενέργειες Υπερβολικός ύπνος: Πόσο κακό κάνει στον μεταβολισμό;

Υπερβολικός ύπνος: Πόσο κακό κάνει στον μεταβολισμό;

83
Υπερβολικός ύπνος και μεταβολισμός

Πόσος ύπνος τελικά μας ξεκουράζει; Μήπως μία επιπλέον ώρα στο κρεβάτι μπορεί να επηρεάζει αρνητικά τον μεταβολισμό μας;

Λίγοι άνθρωποι ανησυχούν για το γεγονός ότι ξοδεύουν πολύ χρόνο στο κρεβάτι. Μία ή και δύο επιπλέον ώρες κλεμμένου ύπνου την Κυριακή μπορεί να φαντάζουν σαν παράδεισος για πολλούς ανθρώπους μετά από μια γεμάτη και πιεστική εβδομάδα εργασίας και οικογενειακών δραστηριοτήτων και υποχρεώσεων. 

Αλλά γνωρίζατε ότι ο υπερβολικός ύπνος μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την υγεία σας;

Για τους περισσότερους ενήλικες, το να κοιμούνται μεταξύ επτά και εννέα ώρες μια νύχτα είναι ιδανικό. Παρόλο που ένα μικρό ποσοστό των ανθρώπων χρειάζεται πραγματικά 10 ώρες, για τους περισσότερους ενήλικες που κοιμούνται περισσότερες ώρες από το συνιστώμενο ποσό μπορεί να υποδηλώνει μια υποκείμενη ανησυχία για την υγεία. 

Επιπλέον, η υπερβολική ποσότητα ύπνου μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο της παχυσαρκίας, να προκαλέσει πονοκέφαλο, πόνο στην πλάτη και καρδιακές παθήσεις. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι μπορεί να θέσει το σώμα σε κίνδυνο για μεταβολικά προβλήματα. 

Ας μάθουμε περισσότερα σχετικά με το πώς ο υπερβολικός ύπνος μπορεί να επιδράσει στον μεταβολισμό μας.

Τί λέει η επιστήμη;

Σε μια πρόσφατη μελέτη, οι ερευνητές ανέλυσαν τα ιατρικά ιστορικά και την συνολική ποσότητα ύπνου μιας ομάδας περισσότερων από 130.000 ανδρών και γυναικών ηλικίας 40 έως 69 ετών. Με αυτά τα στοιχεία, οι ερευνητές μπόρεσαν να συνδέσουν τον λιγότερο από έξι ώρες ύπνο, καθώς επίσης και τον περισσότερες από 10 ώρες ύπνο, με τις περιπτώσεις μεταβολικού συνδρόμου και συναφών συμπτωμάτων.

Σκιαγραφώντας το Μεταβολικό Σύνδρομο

Τα άτομα που διαγιγνώσκονται με μεταβολικό σύνδρομο έχουν τουλάχιστον τρία από τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • Υπερβολικό λίπος γύρω από τη μέση
  • Υπέρταση
  • Χαμηλά επίπεδα HDL ή “καλή” χοληστερόλη
  • Υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα
  • Υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων

Στη μελέτη, το 29% των ανδρών θεωρήθηκε ότι είχε μεταβολικό σύνδρομο, ενώ το ένα τέταρτο των γυναικών έδειξε σημάδια.

Υπάρχουν μερικές αξιοσημείωτες διαφορές μεταξύ των φύλων, όταν πρόκειται για ύπνο και μεταβολισμό. 

Ειδικότερα, οι γυναίκες που κοιμούνται λιγότερες από έξι ώρες τη νύχτα μπορεί να έχουν περισσότερο λίπος στην περιοχή της κοιλιάς από εκείνες που κοιμούνται περισσότερο, ενώ οι άνδρες είναι πιθανό να έχουν τόσο περισσότερο λίπος στην περιοχή της μέσης, όσο και μεταβολικό σύνδρομο, εάν κοιμούνται λιγότερες από έξι ώρες. Από την άλλη πλευρά, οι γυναίκες που κοιμούνται 10 ή περισσότερες ώρες έχουν πολύ υψηλότερο κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου, ενώ στους άνδρες αυτό συνδέεται με υψηλότερα επίπεδα τριγλυκεριδίων.

“Κόκκινη κάρτα” για μεταβολικά προβλήματα

Για τους περισσότερους ανθρώπους, η υπερβολική υπνηλία που προκύπτει ακόμα κι αν καλύπτουν τις συνιστώμενες επτά έως εννέα ώρες ύπνου τη νύχτα, ενδέχεται να αντικατοπτρίζει τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως ένα νέο πρόγραμμα εργασίας ή αύξηση της σωματικής άσκησης. 

Θα μπορούσε επίσης να είναι ένα σημάδι μιας διαταραχής όπως η άπνοια ύπνου που έχει ως αποτέλεσμα την κακή ποιότητα ύπνου, αφήνοντας τους ανθρώπους κουρασμένους το πρωί.

Αλλά επειδή μπορεί να υπάρχουν άλλα προβλήματα υγείας, όπως η Νόσος του Πάρκινσον, η κατάθλιψη, το άγχος, οι λοιμώξεις και οι γαστρεντερικές διαταραχές, εάν αντιμετωπίζετε υπερβολική υπνηλία, είναι σημαντικό να το αναφέρετε στον γιατρό σας. 

Πάρτε τον χρόνο να περιγράψετε λεπτομερώς τα συμπτώματά σας, τα οποία θα βοηθήσουν τον γιατρό σας να διαγνώσει την κατάστασή σας και να συστήσει την καλύτερη θεραπεία για εσάς.

Προηγούμενο άρθροΥπνική άπνοια και τρίξιμο δοντιών: Όταν ένα πρόβλημα δημιουργεί… περισσότερα!
Επόμενο άρθροΑντιμετώπιση Ροχαλητού για μυημένους Δρ. Ε. Γκόλας . Μέρος 1ο (Video)